MITYBA IR CHOLESTEROLIS

Kaip koreguoti mitybą, kai nustatomas padidėjęs cholesterolio kiekis?

Autorė: Vilma Viliūšienė, gydytoja

Cholesterolis – tai kūno lipidų (riebalų) rūšis, kurią daugiausiai sintetina kepenų bei žarnyno ląstelės. Cholesterolis reikalingas ląstelių membranų statybai, kai kurių hormonų sintezei, dalyvauja vitamino D apykaitoje, tulžies rūgščių gamyboje. Tačiau kai cholesterolio koncentracija kraujyje padidėja, ypač esant kitiems rizikos faktoriams (arterinė hipertenzija, cukrinis diabetas, rūkymas), jis pradeda kauptis kraujagyslių endotelyje, formuodamas „apnašas“, kurios „užkemša“ kraujagysles. Tai – aterosklerozės formavimosi pagrindas. Progresuojant aterosklerozei, įvyksta infarktai, insultai, atsiranda įvairių organų nepakankamumas, demencija.

Ką daryti, jei nustatomas padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje?

Klinikinėje praktikoje iš kraujo dažniausiai tiriama trigliceridų koncentracija (tai kraujo riebalai, kurie dalyvauja aterosklerozės progresavime), bei cholesterolio ir baltymų junginiai – mažo tankio lipoproteinai („blogasis“ cholesterolis) bei didelio tankio lipoproteinai („gerasis“ cholesterolis – šis junginys grąžina cholesterolį iš kraujo atgal į kepenis).

Nors cholesterolio kiekį gali lemti ir genetika, dažniausiai padidėjusi cholesterolio koncentracija – neteisingos mitybos ir nesveikos gyvensenos pasekmė. Todėl pirmiausia vertėtų peržiūrėti ir koreguoti savo gyvensenos įpročius: fizinis aktyvumas, subalansuota mityba, žalingų įpročių atsisakymas.

Ką valgyti, norint sumažinti cholesterolio kiekį?

  1. Rinkitės sveikesnius riebalus. Venkite riebaus ir gausaus gyvulinio maisto, keptų, riebaluose virtų maisto produktų, riebių kepinių, margarinų, į kurių sudėtį įeina trans riebalai, galintys sukelti onkologines ligas. Gerųjų riebalų gausu avokaduose, riešutuose, šalto spaudimo, natūraliuose aliejuose.
  2. Omega 3 rūgštys didina “gerojo” cholesterolio koncentraciją, mažina uždegiminius procesus organizme, aterosklerozės riziką. Omega 3 gausu riebioje žuvyje (skumbrė, silkė, lašiša), natūraliuose aliejuose, riešutuose. Jei nemėgstate žuvies, ar neišeina gauti jos natūralios, sveikos, galima reguliariai vartoti žuvies taukų maisto papildus.
  3. Vartokite daugiau skaidulinio maisto: daržovių, vaisių, viso grūdo kruopų, ankštinių (lęšiai, žirniai, pupelės ir pan.). Vaisių ir daržovių kiekis per dieną turėtų būti ne mažiau 400g.

Jei pakeitus gyvenseną, numetus svorio, cholesterolio koncentracija išlieka didelė, vertėtų pradėti cholesterolį mažinančius vaistus, kuriuos gali paskirti šeimos, vidaus ligų gydytojas ar kardiologas. Na o susiduriant su sunkumais pokyčių kelyje, vertėtų pasikonsultuoti su profesionalais: gydytojais dietologais, psichologais, kineziterapeutais.